Att leva med Trigeminusneuralgi

Diagnosen som även kallas "självmordssjukan" är en ovanlig åkomma och brukar drabba människor som passerat 50+ Jag fick Trigeminusneuralgi när jag var 23 år gammal och är hittills en av de yngsta i Sverige med denna hemska smärtsjukdom.

Jag lever! Eller överlever i alla fall.

Kategori: Tankar inför MVD operation

Förlåt mig. Ingen uppdatering på ett tag. Det finns en väldigt enkel förklaring. 1: Jag har haft ont. 2: Jag lider av panik- och dödsångest och det har varit outhärdligt senaste veckan. Jag är livrädd för att något ska gå fel exempelvis hjärnblödning under min operation eller något värre som faktiskt leder till döden. Tyvärr kan varken statistik eller lugnande ord från min omgivning lugna mig.

Den här helgen blir sista gången jag både dricker och röker på väldigt länge då jag måste varit alkohol- och nikotinfri i 8-10 veckor före operationen. Jag tänker gå sXe ( straight edge ) fr.o.m. lördag men det är inte så att jag attackröker eller dricker nu bara för det.

Jag sover väldigt dåligt och måste ta taxi hem väldigt ofta pga panikångesten och det ruinerar mig så jag stannar helst hemma. Skulle gärna vilja veta om det är någon med TN som är beviljad färdtjänst?

• • •

Jag tänkte skriva ett inlägg om de 5 olika slags ingreppen som i dagsläget används för att lätta smärtorna från TN. Skulle det vara intressant att läsa?

Kommentarer

  • Moa säger:

    jaa det hade det! 8-10 veckor från nu blir i februari/mars någon gång va? lycka till :)

    2012-12-28 | 13:17:48
    Bloggadress: http://dayviews.com/legobit
  • Nadine säger:

    Hej!

    Jag satt med ont i en tandnerv och googlade runt lite, och snubblade över ditt inlägg på flashback. Tänk att det är så lätt att klaga över en liten sak och ta livet för givet när andra sitter med helt obegripliga smärtor. Jag hoppas så väldigt mycket att du får den hjälp som fungerar och att du blir fri snart. Jag ska hålla tummarna för dig!

    Stor kram från en flicka någonstans i Sverige som tänker på dig <3

    2013-02-01 | 13:19:59
  • Andrea säger:

    åh vad skönt att hör någon annan som vet hur det känns , jag har sjukdomen nu sedan snart 4 år tillbaka , och är 18 år idag. Jag ska till läkaren om en vecka. Vilken behandling valde du ?

    Svar: Först medicinering. Tegretol sedan Tegretol tillsammans med Gabapentin. Sen en MVD-operation. Som är helt lyckad
    Arlene Larsson

    2013-07-14 | 23:01:45
  • lucas svedberg säger:

    Hej! Jag har också Triguminuselugi eller vad det heter. jag orkar inte ens tänka på det. det gör så j*vla ont så att det inte finns. det är ju rent sagt osägbart. jag har haft det i ca 2år och jag var hos tand läkare och doktorer varje vecka. jag tänkte ta självmord flera gånger

    Svar: Hej Lucas! Vad tråkigt att du behöver lida så väldigt :( Tänker på dig! Kram
    Arlene Larsson

    2014-10-29 | 16:38:25

Kommentera inlägget här: