Att leva med Trigeminusneuralgi

Diagnosen som även kallas "självmordssjukan" är en ovanlig åkomma och brukar drabba människor som passerat 50+ Jag fick Trigeminusneuralgi när jag var 23 år gammal och är hittills en av de yngsta i Sverige med denna hemska smärtsjukdom.

Video: Beskrivning av Trigeminusneuralgi (Engelska)

Kategori: Att leva med Trigeminusneuralgi

 
SAMMANFATTNING:
 
- TN är en väldigt ovanlig sjukdom som kan upplevas som starka elektriska stötar i ansiktet
- Smärtorna som TN orsakar är bland de starkaste en människa kan utsättas för
- Det finns personer som tagit sitt liv eftersom de inte kan leva med smärtorna
- Attackerna kan komma väldigt många många per dag
- Smärtorna orsakas av att ett blodkärl ligger klämt eller trycker på trillingnerven
- Att sätta diagnosen TN kan ibland vara svårt då symptomen är liknande de man får vid MS (Multipel Skleros)
 
Jag väljer att inte länka till Wikipedias artikel om Trigeminusneuralgi då jag finner den fruktansvärt fattig på information. Jag kommer citera en längre artikel som jag själv sammanställt genom flera olika texter och egen erfarenhet i nästa inlägg.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: